Tekenwerk door de jaren heen
In gesprek met Peter Zegwaard, Ka-Choi Man en Mick Simmering
De stap van de tekentafel naar het computerscherm is al zó lang geleden genomen dat geen tekenaar bij De Groot & Visser die hier persoonlijk heeft gemaakt. ‘Toen ik twintig jaar geleden hier kwam werken, werd er al volop met computers getekend’, vertelt Peter Zegwaard. ‘Toen gingen we al mee in wat de trend was. Als bedrijf zijn we nooit bang geweest voor innovatie.’
2D, 3D, 4D..
Om de tafel zitten Ka-Choi Man, Mick Simmering en Peter Zegwaard. Zij hebben zich even losgemaakt van hun schermen om samen te bomen over het tekenwerk bij De Groot & Visser door de jaren heen.
‘Ik zie me nog zitten’, herinnert Peter zich, ‘met een groot tablet naast mij op het bureau, waarop ik met de muis commando’s aanklikte. En dan hadden we één groot, diep beeldscherm. Tegenwoordig werken jullie er al met drie’, richt Peter zich glimlachend tot Mick. ‘En we zijn natuurlijk van 2D-tekenen naar 3D-tekenen gegaan’, memoreert Ka-Choi. Daarop grijnst Mick en merkt op: ‘4D komt eraan.’ De chemie onder deze vakmensen is daarmee direct duidelijk.
‘Clashes’ poppen op
‘Wat er in het tekenwerk veranderd is in de loop der jaren? We voeren steeds meer gegevens in. We starten net als eerder in 2D, dat werkt wel snel. Daarna werken we uit naar 3D en daarvoor is heel veel gegevensinvoer nodig. Dat is trouwens direct om te voldoen aan alle kwaliteitsnormen die in de loop der jaren gestandaardiseerd zijn’, vertelt Ka-Choi. ‘Denk dus ook aan berekeningen, bewijslast, materiaalherkomst, certificaten. Als alle gegevens compleet zijn, poppen ‘clashes’ nu vanzelf op. Dat is geweldig’, schetst hij. Peter knikt instemmend. ‘Als alle betrokkenen van een project hun details samenvoegen, zie je goed waar het mis gaat. Daar waar een stalen balk door de gevel heen gaat bijvoorbeeld.’
“Als alle gegevens compleet zijn, poppen ‘clashes’ nu vanzelf op.”
Ka-Choi
Rekening houden
‘We tekenen nu hooguit vijf jaar in 3D’, schat Peter, ‘dat was wel omschakelen, maar ook heel leuk. Aardig wat tekenpakketten hebben de revue al gepasseerd, met de bijhorende calculatiepakketten en de aansturing naar de productie. De ontwikkelingen gaan gewoon door, maar onze systemen moeten met onze fabrikanten kunnen blijven communiceren.’
Mix
‘Je zou denken dat 3D het tekenwerk van de toekomst is, dat je daarmee klaar bent’, besluit Peter. ‘Voor het onderhoud in de toekomst werkt dat wel zo, details zijn makkelijker terug te vinden. Voor de bouw zelf is detaillering lastiger aan te geven in 3D. 20.000 schroefjes zijn bijvoorbeeld moeilijk in te tekenen. Een 2D-detailtekening maakt het soms makkelijker en overzichtelijker, dat blijft zo. Bovendien moeten mensen uiteindelijk vanaf een papieren tekening produceren of monteren. Hoewel? Misschien wordt een tablet op de bouw nog wel heel gewoon. Hoe dan ook, binnen ons team van tekenaars hebben we expertise in beide technieken, we vullen elkaar aan en we leren van elkaar. De mix van jong en oud werkt goed.